Wymiana rozrządu – co trzeba o niej wiedzieć?

Wielu kierowców po kupnie swojego pierwszego auta nie wyobraża sobie więcej życia bez niego. Nie tylko ułatwia on dojazdy do pracy, czy też na zakupy, lecz przede wszystkim jest rewelacyjnym narzędziem do wyjazdów na wakacje, czy też do zwykłej, codziennej jazdy dla przyjemności. Jak jednak każdy miłośnik kręcenia kółkiem powinien wiedzieć, samochód od czasu do czasu trzeba poddawać określonego rodzaju konserwacji. Pamiętać trzeba o hamulcach, układzie chłodzenia, czy też nawet o świecach zapłonowych, czy przewodach zasilających. Mało kto wie jednak, że w samochodzie co jakiś czas trzeba również wymieniać rozrząd.

Czym jest rozrząd w samochodzie?

Nie ma chyba na świecie kierowcy, który nie wiedziałby, że hamulce wymagają wymiany, czy też, że samochód trzeba tankować oraz od czasu do czasu sprawdzać poziom jego płynu chłodniczego. Te podstawowe sprawy nie budzą niczyjego lęku, czy też nie są źródłem niedomówień lub mitów. Zupełnie inaczej to jednak wygląda w kwestii rozrządu. Wymiana rozrządu to coś, o czym wielu kierowców nie ma większego pojęcia. Nie tylko w zakresie terminów, czyli co ile wymiana rozrządu, lecz również tego, jakie mogą być skutki zaniechań na tym polu, a wreszcie, czym tak w ogóle jest rozrząd i do czego on służy. Dlatego też, jeśli ktoś chce zdobyć wiedzę z zakresu terminu przy okresowej wymianie rozrządu, powinien w pierwszej kolejności poznać podstawy z tego zakresu.

Zestaw rozrządu nie wygląda na zbyt skomplikowany element. Są to najczęściej rolki, napinacze oraz oczywiście pasek rozrządu, czy też łańcuch, który wykazuje się dużą trwałością. Choć cały zestaw wydaje się bardzo niepozorny, to jednak jego znaczenie dla silnika, a tym samym dla całego samochodu, jest kluczowe. To właśnie ten element napędza wał rozrządu oraz wał korbowy, czym przyczynia się do sterowania naprzemiennym działaniem ruchu tłoków i zaworów. Dzięki temu do cylindra trafia w odpowiednim czasie właściwa mieszanka powietrza i paliwa, która jest kluczowa do zapłonu, wytworzenia energii i krótko mówiąc, działania silnika. Warto sobie w tym miejscu zadać pytanie, co by się stało, gdyby układ rozrządu uległ awarii?

Warto zobaczyć: https://www.e-slask.pl/regeneracja-felg-aluminiowych-na-czym-polega/

wymiana rozrządu

Wymiana rozrządu – czym grozi zepsuty rozrząd?

Wiele osób zupełnie deprecjonuje znaczenie rozrządu. Nie wierzą oni w różnego rodzaju zalecenia, porady i wskazówki dotyczące wymiany elementów składających się na cały układ rozrządu. Jak się jednak okazuje, takie działanie może być naprawdę niezwykle niebezpieczne. Czym zatem grozi uszkodzony rozrząd?

Z racji tego, że układ rozrządu pełni tak poważną funkcję w całym silniku. Jego uszkodzenie również będzie miało bardzo poważne konsekwencje. Przede wszystkim mowa tu jest o całkowitym zepsuciu się danej jednostki. W chwili, gdy układ rozrządu się zepsuje, silnik po prostu przestanie działać i dalsza jazda nie będzie możliwa. Jest to jednak najbardziej optymistyczna wersja, wedle której po wymianie uszkodzonego mechanizmu na nowy, silnik będzie dalej działał. Najczęściej jednak zdarza się tak, że uszkodzony rozrząd wywołuje całą falę różnego rodzaju awarii. Jedną z najgorszych jest spotkanie się zaworów z tłokami. Oznacza to zniszczenie tych elementów i konieczność ich wymiany. Remont silnika, który został uszkodzony w wyniku awarii rozrządu, to często wiele tygodni czekania, po których do zapłacenia jest rachunek na wiele tysięcy złotych. W skrajnych przypadkach koszt naprawienia takich uszkodzeń przewyższa nawet wartość całego pojazdu. Po awarii samochód trafia po prostu na złom.

Warto zobaczyć: https://www.e-slask.pl/regeneracja-zaciskow-hamulcowych-na-czym-polega/

rozrząd wymiana

Wymiana rozrządu co ile?

Jak zatem widać po powyższym opisie, rozrząd w samochodzie to naprawdę bardzo ważny element. Awaria może oznaczać prawdziwą katastrofę dla domowego budżetu. Nic więc dziwnego, że wielu kierowców zastanawia się nad tym, kiedy dokonywać wymiany rozrządu.

Najtrudniejszą rzeczą w przypadku tego elementu jest fakt, że praktycznie nie ma możliwości ocenienia, w jakim jest stanie. Zużyty rozrząd nie daje praktycznie żadnych objawów, że coś się nim dzieje niedobrego. Z tego też powodu trzeba polegać po prostu na kalendarzu lub liczniku przejechanych kilometrów. Przyjmuje się, że rozrząd powinien być w samochodzie wymieniany co około 6-7 lat lub też co około 10 tysięcy kilometrów. Oczywiście są to wartości orientacyjne i mogą być mniejsze lub większe w zależności od konkretnego producenta samochodu czy też od tego, czy rozrząd oparty jest na pasku, czy też na znacznie trwalszym łańcuchu.

Zobacz także: https://www.e-slask.pl/zabezpieczenie-podwozia-na-czym-polega/

Ile kosztuje taka wymiana? W zależności od modelu może to być od tysiąca do ponad dwóch tysięcy złotych. Jest to więc wydatek dość spory, lecz pamiętać trzeba, że często wykonuje się go tylko raz na całą eksploatację samochodu.
Niezwykle ważne jest to, aby rozrząd wymienić od razu po tym, gdy kupiło się używany samochód. Prawdopodobnie z racji tego, że został on wystawiony na sprzedaż, jego właściciel nie wykonywał w nim takiej wymiany. Trzeba przyjąć to za pewnik i po kupnie auta dokonać takiej wymiany, ponieważ jak wiadomo, koszt ewentualnej naprawy będzie bardzo wysoki.

Redakcja e-slask.pl