Regeneracja zacisków hamulcowych – na czym polega?

Wymiana samych klocków, a także tarcz nie zawsze wystarczy, by problem z układem hamulcowym został rozwiązany. Należy mieć świadomość, że w takiej sytuacji bardzo często interwencji będą wymagały zaciski. Warto wiedzieć, że regeneracja zacisków hamulcowych nie jest skomplikowanym procesem. Godny uwagi jest bowiem fakt, że bardzo dużą liczbę prac można wykonać samodzielnie. Z kolei osoby, które wykonają pracę we własnym zakresie, mogą bardzo dużo zaoszczędzić. Jak powinna przebiegać regeneracja zacisków hamulcowych krok po kroku?

Regeneracja zacisków hamulcowych – jak to zrobić?

Jak wiadomo hamulce zalicza się do najbardziej istotnych układów w całym samochodzie. Odpowiadają one bowiem nie tylko za bezpieczeństwo kierowcy, ale również pasażerów. W przypadku, gdy zacisk hamulcowy nie będzie w pełni sprawny, wszystkie osoby poruszające się samochodem będą narażone na bardzo duże niebezpieczeństwo. Warto zaznaczyć, że regeneracja omawianego elementu będzie oddziaływała bezpośrednio zarówno na długość drogi hamowania, jak i na czas, w którym cały proces się rozpocznie.

Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że układ hamulcowy jest złożony z pompy wysokiego ciśnienia. Godny uwagi jest również fakt, że we właściwych proporcjach reguluje ona ciśnienie między poszczególnymi kołami. Z kolei płyn hamulcowy jest wtłaczany do zacisków hamulcowych przez odpowiedni system rurek oraz przewodów. W rezultacie klocki hamulcowe będą dociśnięte do tarczy hamulcowej.

Należy mieć świadomość, że cały proces związany z wytrącaniem prędkości będzie bazował na wystąpieniu odpowiedniego tarcia. Warto wiedzieć, że tarcza hamulcowa obraca się wraz z kołem. Klocki z zaciskami pozostają natomiast sztywno przytwierdzone do zwrotnicy. Nie wszyscy wiedzą, że każdy ze wspomnianych komponentów jest bardzo narażony na działanie różnych czynników zewnętrznych. Należy także zaznaczyć, że układ będzie narażony nie tylko na regularny kontakt z brudem, ale również żwirem, drobinkami plastiku, pyłem, wilgocią czy solą. Oczywiście wszystko będzie miało negatywne oddziaływanie na stan podwozia, w tym zacisków. Co trzeba zrobić, by zregenerować zacisk hamulcowy.

Polecamy: https://www.e-slask.pl/zabezpieczenie-podwozia-na-czym-polega/

zaciski hamulcowe regeneracja

Regeneracja zacisku hamulcowego – tył i przód pojazdu

Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że zdecydowanie najczęstszym objawem nadmiernej eksploatacji zacisków, a także ich uszkodzenia są zjawiska dźwiękowe, a także delikatne odbijanie kierownicy. Warto również wiedzieć, że bardzo często wspomnianym defektom towarzyszy także przedwczesne zużywanie się tarcz i klocków. Czasami występuje także wzrost zużycia paliwa. Co należy zrobić w takiej sytuacji?

Świetnym rozwiązaniem będzie wybranie się do fachowca. Koszt regeneracji zacisku hamulcowego z tyłu zaczyna się od 100 złotych. Godny uwagi jest również fakt, że regeneracja wszystkich zacisków hamulcowych może przekroczyć nawet 400 złotych. Można oczywiście podjąć decyzję o przeprowadzeniu całego zabiegu własnoręcznie. Warto dowiedzieć się, w jakim stopniu powierzchnie robocze klocków oraz tarcz hamulcowych oczyszczają się samoistnie podczas pracy. Zaleca się zlecenie specjaliście wyczyszczenia zacisków hamulcowych, a także przewodów. Zdecydowanie trudniejszym zadaniem będzie doprowadzenie do pierwotnego stanu pozostałej reszty. Należy mieć świadomość, że właśnie od nich będzie uzależniona poprawność funkcjonowania, wydajność czy siła hamowania. Nie warto zatem pod żadnym pozorem oszczędzać na zaciskach.

Polecamy: https://www.e-slask.pl/wymiana-rozrzadu-co-trzeba-o-niej-wiedziec/

Dlaczego rekomendowane jest dokonywanie regularnych przeglądów?

Świetną opcją będzie zadbanie o stan techniczny zacisków hamulcowych. Należy dokładnie skontrolować je praktycznie przy każdym demontażu koła. Nie wszyscy kierowcy wiedzą, że przeważnie wystarczy regularnie usuwać wierzchnią warstwę rdzy. Dzięki temu możliwe jest zredukowanie kosztów związanych z wymianą lub regeneracją zacisków hamulcowych zarówno na przodzie, jak i tyle pojazdu. Należy zaznaczyć, że rdza z zanieczyszczeniami będą negatywnie oddziaływały na poruszanie się tłoków. Przyczyni się to do zwiększenia ich eksploatacji. Warto wiedzieć, że wymiana zacisków hamulcowych jest znacznie droższa od regeneracji, ale może przynieść taki sam rezultat.

Samodzielna naprawa zacisku hamulcowego

Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że można bez żadnego problemu samodzielnie przeprowadzić regenerację zacisków hamulcowych. Niezbędne będą jednak narzędzia i podstawowe wyposażenie. Bardzo istotne znaczenie będzie miało także odpowiednio zaopatrzone zaplecze warsztatowe. Należy mieć świadomość, że za kilkaset złotych całą pracę mogą wykonać specjaliści. Ponadto klient otrzyma gwarancję odpowiedzialności za niewłaściwe wykonanie usługi.

Rekomenduje się w pierwszej kolejności umieszczenie samochodu na podnośniku hydraulicznym. Kolejnym etapem będzie zdemontowanie koła. Następnie po demontażu zacisku hamulcowego trzeba wyczyścić całą powierzchnię. Zdarzają się sytuacje, że konieczne będzie pozbycie się warstw korozji. Podczas czyszczenia warto pozbyć się zniszczonych uszczelek, a także wymienić na nowe osłony, uszczelniacze.

Czasami trzeba będzie wykonać naprawę lub wymienić tłoczysko, prowadnice. Bardzo istotne znaczenie będzie miało malowanie. Należy mieć świadomość, że do lakierowanie wykorzystuje się farby cechujące się odpornością na bardzo wysokie temperatury. Godny uwagi jest fakt, zdecydowana większość z nich będzie wymagała położenia przynajmniej trzech warstw. Ponadto każda będzie wymagała 24 godzin odczekania przed nałożeniem kolejnej warstwy. Warto wiedzieć, że tylko w taki sposób omawiany zregenerowany zacisk hamulcowy będzie można zamontować wewnątrz pojazdu. Nie można zapomnieć, że lakierowanie może zabezpieczyć trwale zaciski oraz wpłynąć na wydłużenie ich żywotności.

zaciski hamulcowe

Regeneracja zacisków hamulcowych – koszty a samodzielna naprawa

Kierowcy bardzo często zastanawiają się, czy opłacalne będzie dla nich wyczyszczenie, a później samodzielne zregenerowanie całego układu. Właściciel samochodu powinien w pierwszej kolejności rozważyć, czy na pewno dysponuje właściwymi umiejętnościami oraz posiada właściwe zaplecze. W przypadku, gdy będzie brakowało jednego lub drugiego, nieopłacalne będzie własnoręczne regenerowanie zacisków hamulcowych. Całość można bowiem wykonać u profesjonalisty za kwotę wynoszącą od 150 do 300 złotych. Dzięki temu użytkownik zyska całkowitą pewność, że wszystko zostało w 100% wykonane poprawnie.

Nie wszyscy mają świadomość, że naprawa zawsze będzie bardziej korzystnym rozwiązaniem od zakupu nowych podzespołów. Koszt regeneracji wynosi bowiem od 100 do 250 złotych. Z kolei nowe części są warte dwa razy więcej. Zadaniem mechanika przed zamontowaniem będzie dokładne sprawdzenie kondycji pozostałych elementów w określonym układzie. Należy zaznaczyć, że w przypadku układu hamulcowego będą to również tarcze i klocki. Znajdują się one bowiem w takim miejscu, że są bardzo narażone na kontakt z solą i brudem. Warto wiedzieć, że znaczna większość z nich powinna być chroniona gumowymi osłonami. Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że wymiana wszystkiego będzie kosztowała mniej niż wykonywanie usługi oddzielnie dla poszczególnych elementów.

Redakcja e-slask.pl