Organizacja ceremonii pogrzebowej — o czym trzeba pamiętać?

Śmierć bliskich często nas zaskakuje, przez co zapominamy o załatwieniu formalności pogrzebowych niezbędnych do pochówku zmarłego. Sprawdź, o czym należy pamiętać przy organizacji pogrzebu

Dokumenty potwierdzające zgon 

Karta i akt zgonu jako najważniejsze dokumenty są niezbędne do tego, by uzyskać zasiłek i móc pochować zmarłego. Oto najistotniejsze informacje dotyczące każdego z nich. 

Karta zgonu 

Karta zgonu jest dokumentem wystawianym przez lekarza. Bez niej niemożliwe jest odebranie aktu zgonu i pochowanie zwłok. Karta zgonu wydawana jest dla każdego zmarłego, również dla martwo urodzonych dzieci bez względu na ich wiek. Jeśli zgon nastąpił w domu, to kartę zgonu wystawia lekarz, który został wezwany przez rodzinę. Jeśli zaś do śmierci doszło w szpitalu, to kartę zgonu odebrać można w tej samej placówce medycznej. Karta zgonu wydawana jest  bezpłatnie. 

Akt zgonu 

Akt zgonu to z kolei akt stanu cywilnego, który rejestruje śmierć danej osoby. Uzyskanie aktu zgonu jest jednym z najważniejszych dokumentów, bez którego niemożliwe jest przeprowadzenie pogrzebu. Dokument ten jest sporządzany przez urzędnika na podstawie karty zgonu. Gotowy akt zgonu może odebrać osoba, która jest upoważniona do zorganizowania pochówku i są to: mąż lub żona, dzieci rodzone, dzieci małżonka czy też dzieci przysposobione, rodzice, wnuki lub rodzeństwo. Aby uzyskać akt zgonu, należy udać się do urzędu właściwego dla miejsca zamieszkania z kartą zgonu. Dokument wydawany jest na miejscu, niemal od ręki, w postaci trzech skróconych odpisów.

Wybór zaufanego zakładu pogrzebowego 

Godny zaufania zakład pogrzebowy jest nieoceniony w dopełnieniu wszelkich formalności związanych z ceremonią pogrzebową. Profesjonalna firma odciąży nas w obowiązkach, a także pomoże wybrać formę pogrzebu, datę i miejsce pochówku czy zaoferuje pomoc w wyborze urny lub trumny. Zakład pogrzebowy może również oferować wsparcie przy przewiezieniu zwłok i przygotowaniu ich do ceremonii. Firmą, która zajmuje się kompleksową organizacją ceremonii pogrzebowych, jest Park Pamięci w Rudzie Śląskiej.

Opłaty kościelne i cmentarne 

Opłaty kościelne obejmują usługi księdza i kościelnego. Nie istnieje żaden odgórnie ustalony cennik usług pogrzebowych, jednak zwyczajowo przyjęło się, że za pogrzeb należy zapłacić od 600 do 1200 złotych. W przypadku opłat cmentarnych na osobie organizującej pogrzeb spoczywa obowiązek wykupienia kwatery. Aby to załatwić, należy skontaktować się z administracją cmentarza i wykupić dane miejsce. Koszt wykupienia miejsca na 20 lat wynosi od kilkuset do nawet kilkudziesięciu złotych.

zakład pogrzebowy

Wniosek o zasiłek z ZUS

Zasiłek pogrzebowy wynosi 4000 zł, niezależnie od kwoty poniesionych kosztów pogrzebu. Przysługuje on każdej osobie, która jest ubezpieczona lub jest na utrzymaniu osoby, która posiada ubezpieczenie. Aby otrzymać zasiłek, należy dostarczyć do ZUS-u wniosek o wypłatę zasiłku pogrzebowego, odpis aktu zgonu, wykaz kosztów związanych z pogrzebem, zaświadczenie o podleganiu ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, a także dokumenty potwierdzające Twoje pokrewieństwo lub powinowactwo z osobą zmarłą. 

Organizacja ceremonii pogrzebowej w Parku pamięci

Park Pamięci jest doświadczoną firmą pogrzebową, która od lat zajmuje się organizacją ceremonii pogrzebowych. Nasz zespół składa się z wykwalifikowanych pracowników, którzy zawsze podejmują się zadań z pełnym zaangażowaniem i empatią. Zapewniamy pełne wsparcie na każdym etapie organizacji uroczystości pożegnalnej, aby odciążyć rodzinę w tym trudnym czasie.

W ofercie Parku Pamięci znajdą Państwo szeroki wybór usług związanych z organizacją pogrzebu, w tym:

  • Przygotowanie trumny i wystroju kościoła lub kaplicy
  • Zapewnienie transportu zmarłego
  • Skompletowanie dokumentacji związanej z pogrzebem
  • Wsparcie w wyborze kwiatów i aranżacji florystycznych

Naszym celem jest zapewnienie Państwu pełnej satysfakcji i zminimalizowanie obciążeń związanych z organizacją ceremonii pogrzebowej. Dlatego zachęcamy do kontaktu z naszą firmą, aby omówić szczegóły i wybrać najlepsze rozwiązanie dla Waszej sytuacji.

Redakcja e-slask.pl